Voor bedrijven

Social Media tips om klanten aan te trekken

 

social-media-tips-bedrijven-horeca-NOWJOBSSocial Media tips om klanten aan te trekken

Dat de impact van het coronavirus op werk groot is hoeven wij jou niet te vertellen. Werkgevers nemen de nodige maatregelen in deze vreemde periode en het is hartverwarmend om te zien hoeveel mooie initiatieven er ontstaan bij werkgevend Nederland. Om deze bijzondere situatie om te zetten in kansen en voordelen delen wij graag onze interne kennis over social media met ondernemers. Zo kunnen we na afloop samen sneller groeien.

Wat vaak minder hoog op de to do-lijst staat is de invulling van social media. Maar voor veel mensen zijn social media onmisbaar en nu we allemaal hele dagen thuis zitten is het gebruik van social media gestegen. Momenteel moet je niet van consumenten verwachten dat ze allemaal nieuwe keuzes maken en direct op aankopen overgaan, maar je kunt ze wél alvast inspireren.

Waarom zou ik als bedrijf gebruikmaken van social media?

Social media zijn ongekend populair, zowel bij particulieren als bij bedrijven. Socialmediakanalen bieden bedrijven de perfecte mogelijkheid om met hun doelgroep in contact te komen. 
Tegenwoordig kan een zakelijk socialmedia-account niet ontbreken. Een actieve deelname van jouw bedrijf op social media draagt bij aan de herkenning voor potentiële klanten. Die herkenning draagt weer bij aan het vertrouwen in en hét online visitekaartje van je zaak. Denk hierbij aan het delen van aanbiedingen, arrangementen, het delen van foto’s van bezoekers, foto’s van het lekkere eten of de mooie kamers.

social-media-tips-bedrijven-ondernemers-NOWJOBS

 

Hoe en wanneer ga je content plaatsen?

1.    Bedenk en plan content

Bedenk en plan ten eerste ruim van tevoren wat voor content je wilt plaatsen en wanneer. Een contentkalender is de ideale tool om je daarbij te helpen. Zo kun je aan de hand van zo’n kalender zien wanneer je iets uit moet werken en in moet plannen. 
Zet bijvoorbeeld feestdagen die invloed hebben op jouw branche in de kalender en schrijf je ideeën voor de content op. Je kunt er een opstellen voor bijvoorbeeld een jaar. Tussendoor wat schaven is geen probleem als er grotendeels vaststaat wat de thema’s zijn per periode. 

2.    Zet je doelgroep centraal

Bepaal naast de te plaatsen content, ook wie je nu specifiek wilt bereiken en met wie je interactie wilt opbouwen op social media. Denk voor het plaatsen van een bericht eens na op welk kanaal je wat zet, want elk kanaal is anders. Via Facebook bereik je heel andere mensen dan via Instagram. 
Kijk daarna of je de doelgroep kunt bereiken door mensen te volgen die binnen jouw doelgroep vallen. Bekijk per maand of kwartaal of de inzet van je social media nog past bij de doelgroep die je voor ogen hebt.

3.    Zorg dat je geloofwaardig overkomt

Om geloofwaardig over te komen, is het belangrijk om ervoor zorgen dat je de juiste informatie deelt. Op Facebook kun je veel informatie kwijt over jouw dienst of product. Zorg ervoor dat de juiste telefoonnummers, adressen en foto’s op Facebook en Instagram staan, zodat de gast jou altijd kan bereiken. 
Zorg daarnaast voor een goede profiel- en omslagfoto, zodat je voor (potentiële) klanten direct herkenbaar en geloofwaardig bent. Reageer daarnaast óók op negatieve berichten. Hiermee toon je aan dat je een negatieve ervaring graag wilt oplossen. Toon je empathie en kom geloofwaardig over.

4.    Blijf actief

Probeer te voorkomen dat socialmediapagina’s stilvallen en je laatste post  al maanden geleden is. Dit hangt samen met punt 3, want dit zorgt dat je ongeloofwaardig overkomt. Bedenk en neem in je contentkalender op hoeveel posts per week of maand je wilt delen, want dat helpt om actief te blijven. Verouderde informatie en onbeantwoorde berichten verminderen je reputatie.

5.    Waarborg de contentkwaliteit

Daarnaast waarderen potentiële bezoekers de eerdere berichten en reviews van klanten. Stimuleer daarom je gasten om foto’s te delen van hun verblijf of bezoek, en repost deze (af en toe) op jouw pagina. Zorg ervoor dat je toestemming vraagt voor je de content deelt en tag het account van de maker. 
Ook is een typ- of spellingsfout al snel gemaakt. Probeer dit te voorkomen door de tekst nog eens rustig na te (laten) lezen. Bekijk goed of een foto kwalitatief goed genoeg is en bij je eigen huisstijl past, ook als je ervoor kiest om foto’s van bezoekers te reposten. Gerechten en drankjes zien er op een foto het mooist uit als deze in een natuurlijk daglicht is gemaakt. Restaurant MAMA KELLY kiest ervoor haar specifieke huisstijl door te trekken op het Instagram-account.

 

social-media-mamakelly-feed-NOWJOBS

6.    Blijf in contact met de klanten

Zorg er ten slotte voor dat je in contact blijft met je (potentiële) klanten. Met behulp van social media kun je een unieke band met de klant opbouwen. Het is dus erg belangrijk dat je gebruikmaakt van deze platformen. 
Door interactie met de klant te hebben, zorg je ervoor dat die klant een betere ervaring hebt én werk je meteen aan de promotie van je zaak. Wanneer iemand reageert onder een Facebook-post, zien zijn of haar Facebookvrienden dit bericht in hun tijdlijn voorbijkomen. Door hier zelf weer op te reageren ervaart de klant erkenning en waardering.