14 augustus 2020

Hoe OrangeOwl snel schakelt met de hulp van bijverdieners

Voor marketingbureau OrangeOwl was het dit jaar snel schakelen. Zoals veel bedrijven zagen zij door corona een deel van het werk wegvallen. Tegelijkertijd grepen ze nieuwe kansen aan, met extra online campagnes én nieuwe opdrachten op straat. Medeoprichter Bart Alst huurt hiervoor sinds een aantal maanden bijverdieners in. In deze blog lees je hoe dat bevalt.

Eerst even voorstellen
Wat voor werk doen jullie bij OrangeOwl?

OrangeOwl is een creatief marketingbureau dat is gespecialiseerd in brand-activatie en nieuwe producten in de markt zetten. Daarvoor bedenken we zowel online als offline marketingcampagnes. Onze klanten zijn heel gevarieerd, van McCain tot de gemeente Amsterdam en van Ziggo tot de TU Delft.

Voor wat voor type klussen gebruiken jullie NOWJOBS?

Sommige productlanceringen zijn dus deels offline. Normaal gesproken vragen we dan aan bijverdieners om op straat samples uit te delen of om als hostess te werken op een klein event. Maar je begrijpt natuurlijk dat dit soort type opdrachten door corona is teruggelopen.

De laatste tijd werken wij daarom met bijverdieners veel in de informatievoorziening van de gemeente. Zo helpen we op straat met het uitleggen van coronamaatregelen. Bijvoorbeeld door een mondkapjescampagne of door fietsers te waarschuwen dat voetgangers in drukke straten op de weg mogen lopen.

En hoe bevalt je samenwerking met ons?

In het begin in januari moesten we onze draai nog vinden met elkaar. Inmiddels is mijn mening helemaal bijgedraaid en geef ik NOWJOBS een 9. Ik vind weleens een bug in de app, maar ik weet dat jullie een jong bedrijf zijn en dat er hard aan de app wordt gewerkt.

Jullie klantenservice is via WhatsApp snel en toegankelijk, dat vind ik een enorm pluspunt. Bij een appje zie je vanzelf wel weer een berichtje terugkomen en dat vind ik veel fijner dan dat je aan de lijn moet blijven of dat je voor een chat een websitepagina open moet houden. Zeker als ik op locatie ben is WhatsApp echt handig.

Hoe vind je het om via een app personeel te vinden?

Wij werkten hiervoor al jaren met verschillende uitzendbureaus. Wat een uitdaging is, is de opkomst en de gemotiveerdheid van het personeel. Ik probeer daarom altijd voordat een shift start iemand aan de lijn te krijgen, zodat ik kan horen of diegene er wel zin in heeft. Nadat het contract in de app rond is, kun je met iemand bellen. Dat is fijn.

Tot nu toe gaat het vinden van bijverdieners ook zeker goed. Voor de gemeente Amsterdam zoeken we nu bijverdieners met heel diverse achtergronden, omdat de gemeente zelf ook divers is. Doordat NOWJOBS zo veel bijverdieners heeft, lukt dat over het algemeen prima.

En hoe zit het dan met de opkomst van de bijverdieners?

Toevallig belde Anouk, een van mijn favoriete bijverdieners, deze ochtend af voor een dienst later vandaag. Haar reden was overigens volkomen terecht. Ze was verkouden en liep wat te hoesten. Ze voelde zich goed genoeg om te werken, maar dat is nu natuurlijk niet verstandig. Aan zulke dingen kun je weinig doen en over het algemeen is de opkomst goed. Anders was ik wel overgestapt naar een concurrent, hè?

Wat vind je van de bijverdieners?

Wij werken nog niet heel lang met NOWJOBS, maar er zitten echt leuke gasten en dames tussen. Inmiddels hebben een paar bijverdieners al meerdere keren voor ons gewerkt. En sommigen stuur ik een berichtje als ik een vacature online zet, zodat ze direct kunnen solliciteren.

Heb je een leuke anekdote over bijverdieners?

Haha, zeker! We hadden laatst een jongen ingezet om mensen aan te spreken over coronamaatregelen op straat. Iemand probeerde hem te negeren door te doen alsof hij niet Nederlands was. Maar deze bijverdiener ging in zeven talen verder. Bleek dat-ie ook bij een reisbureau werkte. Frans, Duits, Engels, alle kanten ging hij op. Hilarisch was dat.

Een andere jongen heet Junior, dat vind ik echt een mooie vent. Hij is heel groot, maar als hij begint te lachen heeft hij iedereen op z’n hand. Inclusief mijn collega’s, terwijl hij dat zelf niet eens doorheeft. Dat is nog wel het mooiste ervan.

account_circle

Marketing - 14 augustus 2020