Voor bedrijven

Hoe het Success-team van NOWJOBS 15.000 kandidaten screent

kwaliteit-kandidaten-bijverdieners-nowjobs-app“Jullie ontmoeten de kandidaten niet, hoe zorgen jullie ervoor dat er een representatieve bijverdiener voor mij komt werken?” Dat is de vraag die ons veel wordt gesteld. En dat snappen wij! We zijn immers een digitaal platform waarbij de bijverdieners niet zomaar ons kantoor binnen wandelen omdat ze op zoek zijn naar een baan. In deze blog lees je hoe ons Success-team het tóch voor elkaar krijgt om onze bijverdieners te screenen. En hoe we voor jou nog betere matches maken.

Onze NOWJOBS app is sinds september live in Nederland. En met de app zijn we vrij nieuw op de uitzendmarkt. Het gevolg: veel bijverdieners gingen voor het eerst via een app op zoek naar werk. Wij besloten hen te spreken tijdens de door corona weggevallen uren.

Dit grootschalige project hebben we om twee redenen opgezet. Aan de ene kant hebben we kandidaten gesproken om meer inzicht te krijgen in wat hun behoefte is en om vragen te beantwoorden. Aan de andere kant wilden we de kandidaten wat beter leren kennen zodat we nog beter de juiste match met jou als opdrachtgever kunnen maken. Zo kunnen we blijven staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Maar waar begin je als je ál onze bijverdieners telefonisch wilt spreken?

Heel simpel: bovenaan de lijst.

Lees hier de ervaringen van het Success-team! Aan het woord zijn Vivianne van Beek (Senior Success Consultant), Nick Okhuijsen (Success Consultant) en Anne de Boer en Bart Eijsma (Junior Success Consultants).

Het proces
De afgelopen 16 weken hebben we dagelijks honderden bijverdieners gebeld en gewhatsappt. Tijdens die gesprekken vragen we naar de werkervaring, opleiding en interesses in nieuwe jobs. Zijn dit jobs die wij in de app hebben staan? En komt deze behoefte overeen?

Daarnaast waren we benieuwd hoe de bijverdieners dachten over werken tijdens deze coronaperiode. Die behoefte naar werk was wisselend, volgens Anne. “Sommigen gaven aan dat het niet uitmaakt wat voor werk er is, als ze maar weer iets konden doen. Anderen zeiden dat ze niet bereid zijn om te werken, totdat het virus meer onder controle zou zijn.”

Omgekeerd stelden de bijverdieners ook vragen aan ons. Het is toch heel nieuw, een baantje vinden via een app. Zo kregen we vragen over de app zelf of waarom bijverdieners hun ID-kaart moeten uploaden. En ook of je als zzp’er aan de slag moet, wat bij ons niet het geval is. Vivianne: “We merkten dat de bijverdieners het ook prettig vonden dat we ze nog even opbelden, zo konden zij hun vragen ook stellen.”

Gezellige gesprekken
De diversiteit van de gesprekken zorgde ervoor dat een werkdag die in het teken stond van bijverdieners bellen er nooit hetzelfde uitzag. “Je hebt echt leuke gesprekken, sommige bijverdieners vertellen over hun eigen hobby's en andere verdiensten. Zo ontstaan er hele interessante, maar luchtige gesprekken. Als je iemand spreekt die veel dezelfde interesses heeft kan ik wel een half uur doorkletsen!”, vertelt Nick.

Het valt Bart op dat veel bijverdieners niet hadden verwacht dat ze nog opgebeld zouden worden omdat alles bij ons digitaal verloopt. Van het registreren tot het ontvangen van een contractvoorstel, alles gaat via de app. “Ik sprak wat bijverdieners die in december een account hadden aangemaakt, en verder niet meer naar de app hebben gekeken. Of anderen die de app zo duidelijk en makkelijk vinden dat ze niet verwachten dat we bellen. Deze bijverdieners vinden ons concept erg leuk en met zo’n telefoongesprek her-activeer je deze bijverdieners; ze gaan namelijk kijken welke shifts open staan en één iemand kwam zelfs nog diezelfde dag weer werken toen er een shift online kwam. Dat is heel leuk om te zien.”

Beeldbellen
Tegenwoordig zetten we ook video-kennismakingsgesprekken in voor jobs waar de representatie van een bijverdiener van groot belang is. We nemen dan echt de tijd voor het gesprek. Bij bijvoorbeeld hostess-werk kun je niet zomaar iedere bijverdiener die zich heeft aangemeld in de app plaatsen bij een opdrachtgever. Dankzij deze kennismakingsgesprekken kunnen we een opdrachtgever nog beter ontzorgen.

Waarde voor de opdrachtgever
En nu zijn we weer druk bezig met het vullen van vacatures. Tegelijkertijd hebben we geleerd dat de kennismaking met onze kandidaten erg waardevol is. Daarom blijven we dit zeker doen. Met alle nieuwe bijverdieners die zich in de NOWJOBS-app registreren, nemen we zo snel mogelijk telefonisch contact op om kennis te maken.

Anne: “Voor ons is het heel interessant om te weten met wie we te maken hebben en aan welke jobs we ze kunnen koppelen. Niet alleen de werkervaring die ze meegeven in de app is voor ons namelijk van belang. Het is zó waardevol om te kunnen aantonen dat wij peilen hoe iemand overkomt voordat ze bij een opdrachtgever aan de slag gaan.”

Elite-kwaliteit bijverdieners
Dankzij efficiënte gesprekken en WhatsApp zijn de interviews goed schaalbaar. Vivianne: ”We weten nu welke vragen belangrijk zijn om aan de bijverdieners te stellen, en welke antwoorden we nodig hebben om de juiste match te maken. We hebben ruim 600 toppers gevonden die ontzettend enthousiast zijn, de juiste ervaring hebben opgedaan en zin hebben om te komen werken bij onze opdrachtgevers.”

In de app onderscheiden we deze bijverdieners met het label ‘Elite’. Je herkent deze bijverdieners aan het gouden kader rondom het profiel. Hieraan zie je direct of de bijverdiener volledig door ons is gescreend. “Deze bijverdieners zetten we graag in het zonnetje”, zegt Vivianne. “We schuiven ze als het ware naar voren als er een nieuwe vacature op de app komt.”

Snelle invulling vacatures
Je merkt nu al het verschil bij het invullen van leuke vacatures in de app. Krijgen we een vacature binnen? Dan doet de app zijn werk. Wanneer er geen automatische sollicitaties op de vacature zijn, nemen wij eerst de lijst met toppers door die benaderd kunnen worden. Via WhatsApp nemen we dan contact op met deze toppers. Soms checken we zelfs al voordat de vacature definitief op de app staat of een van deze bijverdieners beschikbaar is voor de vacature, zodat zij een stapje voor hebben op de gebruikers van de app die wij (nog) niet hebben gesproken.

“Het is leuk om te zien dat de elite-bijverdieners over het algemeen ook eerder worden uitgenodigd om te komen werken. Dat is een prachtig resultaat van dit project. Het werkt echt”, vertelt Vivianne.

Conclusies
Al met al zijn we heel erg tevreden met dit project. De toegevoegde waarde van dit project is kraakhelder, voor onszelf en voor jou als opdrachtgever. Onze aanbevelingen zullen in de toekomst nog beter zijn. Dat we nu superleuke matches kunnen maken is ontzettend gaaf om te zien. Met de nu al ruim 600 elite-bijverdieners in de app kunnen we de kwaliteit van deze matches garanderen, en er komen wekelijks tientallen bij!

Wij kennen onze bijverdieners en wij hebben TOPPERS!

meet-the-team-success-nowjobs