23 januari 2020

Gaten in personeelsplanning in top drie grootste ergernissen horecaondernemers

Horecawerkneemster aan het werk op het overzichtscherm

Een leeg glas dat nét iets te lang bij de gast staat, het eten dat nét iets te laat uitgeserveerd wordt en een tafel die nét iets te laat weer leeggehaald wordt. Het aantal bezoeken van horecagelegenheden blijft groeien, het aantal beschikbare werknemers in de horeca niet. De ergernissen voor ondernemers groeien net zo hard als de klandizie. Hieronder vind je de grootste ergernissen. 
  

Meer werk in de horeca
De horecasector groeit hard. Heel hard. Het gaat zelfs zo goed dat de horecasector het komende jaar bijna 100.000 extra medewerkers nodig heeft. En dat komt allemaal door de huidige economische groei. Meer mensen gaan buiten de deur eten en drinken, Nederland wordt interessanter als vakantieland en nieuwe horecagelegenheden schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar de werkvloerbezetting afstemmen op piekdrukte en rustige momenten, dat blijft een uitdaging voor planners en roostermakers. 

Onmogelijke personeelsplanning 
Bij NOWJOBS proberen wij medewerkers langer bij ons te houden met gave bedrijfsuitjes en willen het bedrijf aantrekkelijker maken voor nieuwe medewerkers met behulp van coole social media berichten. Toch blijft het voor horecaondernemers lastig om de gatenkaas-werkroosters efficiënt in te vullen. 

Tijdens de piekdrukte is er vaak net te weinig personeel; de inzet van vast personeel voor twee uurtjes is nauwelijks een oplossing te noemen. Tijdens de rustige periodes personeel inplannen, puur om contracturen in te vullen evenmin. Het resultaat daarvan: verveelde medewerkers en een gatenkaas van een werkrooster. 

Ongemotiveerd personeel 
De traditionele personeelsplanning is meer gebaseerd op ouderwetse ideeën van veiligheid qua bezetting, dan op de rechtstreekse behoefte aan inkomen. Werkt de traditionele werkwijze nog wel? Of beter nog: kan het niet gewoon simpeler, sneller en makkelijker? Inspelen op een situatie wanneer die zich voordoet, in plaats van anticiperen op een situatie waarvan we hopen dat die goed gaat uitpakken? Want zeg nu zelf, zou jij niet gemotiveerder werken als je echt voelt dat je nodig bent, de drukte en bezetting perfect op elkaar afgestemd zijn en jij vlot en fluitend je digitale salarisstrookje kunt innen? 

Meer tijd achter de computer dan in de zaak 
Het bijhouden van een personeels- en salarisadministratie, die eventueel uitbesteden aan een salarisadministratiekantoor kost klauwen van tijd en geld. In combinatie met het hoge verloop van personeel en de populariteit van de horeca is dit ook één van de grote ergernissen van elke horecaondernemer. Zij zouden terug moeten naar hun core business. Goede producten serveren, de vloer managen en elke klant met een glimlach de tent zien verlaten. 

De nieuwe match 
En daar is sinds september 2019 tijd voor! Want na het succes in België is NOWJOBS dit jaar met de NOWJOBS-app naar Nederland gekomen. Met al 2.000 bijverdieners in de app in Nederland, is NOWJOBS hét internationale mobiele platform dat vooroploopt in de digitalisering binnen de recruitmentmarkt. NOWJOBS maakt de ergernissen van horecaondernemers rondom personeel verleden tijd, met de oplossingen van de toekomst. 

Over de NOWJOBS-app 
De gratis te downloaden app helpt bijverdieners (veelal studenten en scholieren) aan een tijdelijke, soms eenmalige job. Als appgebruiker kunnen ze alle jobs in de buurt bekijken, solliciteren en alles digitaal regelen. Jobzoekers kunnen in een oogwenk een profiel aanmaken en door het aanbod van tijdelijke vacatures swipen. Werkgevers vinden zo op zeer efficiënte, snelle en transparante manier bijverdieners via de app. Sneller, makkelijker en zonder administratie. 24/7, waar je ook bent. 

Wil je ook gaten in het rooster voorkomen?  

Neem contact op

account_circle

Marketing - 23 januari 2020