29 januari 2021

Doorzetten en creatief zijn: zo slaat Star Lodge Hotels zich door de crisis

Hotelmanager staat voor Star Lodge Hotel

Afgelopen zomer vertelde hotelmanager Floris van Es ons hoe hij zich met kunst- en vliegwerk door de coronacrisis heensloeg. De strengere maatregelen hebben het er de laatste tijd niet makkelijker op gemaakt voor zijn Utrechtse hotels Star Lodge en City Center Lodge. Maar bij de pakken neerzitten, da’s niks voor Floris en zijn team. Zelfs nu zetten ze nog nieuwe initiatieven op touw. Hoog tijd voor een update dus.

Maar eerst spoelen we heel even terug naar de maanden waarin de maatregelen minder streng waren. Business as usual was het niet, maar Star Lodge Hotels serveerde in het voorjaar wél roomservice en had tijdens de zomer een ontbijtbuffet. De bijverdieners van NOWJOBS sprongen bij in het restaurant, de spoelkeuken en hielpen bij het verzorgen van roomservice. Zo kon Floris de piekdrukte aan. 

Wat is er sindsdien veranderd?
“Het is op dit moment best lastig”, vertelt Floris. “We hebben van tien collega’s afscheid moeten nemen, dat is bijna een derde van het team. Er zitten mensen bij die al twee jaar in dienst zijn. Daar wilden we absoluut geen afscheid van nemen, maar er is simpelweg geen werk.”

Doordat er weinig werk is zet Floris op dit moment geen bijverdieners in. “Wel verwachten we wat meer pieken in de drukte, omdat we minder vaste werknemers hebben. Die pieken vangen we op met de bijverdieners van NOWJOBS. Het is ontzettend fijn om dat achter de hand te hebben. En tegelijk voelt het ook dubbel, omdat we afscheid hebben genomen van veel vaste collega’s. Helaas kan het nu even niet anders.”

“Het is alsof je met je schip in een orkaan zit. Je moet heel snel beslissingen nemen en keuzes maken, die ervoor zorgen dat je daarna weer in rustiger vaarwater komt.”

Niet bij de pakken neerzitten
Desondanks zit Floris niet bij de pakken neer. “Ik hou van positief zijn, doorpakken en kijken wat er nog wél kan.” En die instelling leidt tot mooie initiatieven waarmee Star Lodge het hoofd boven water houdt en tegelijkertijd veel mensen kan helpen. 

Zo biedt het hotel op dit moment onderdak aan mensen zonder vaste verblijfplaats. “De gemeente Utrecht spant zich extra in om tijdens de coronacrisis zo min mogelijk mensen op straat te laten slapen. Dit heeft geleid tot een heel mooie samenwerking tussen De Tussenvoorziening en de Gemeente Utrecht, waaraan wij gelukkig ook ons steentje kunnen bijdragen.”

Daarnaast overnachten er verpleegkundigen en artsen in Star Lodge Hotels. Het Prinses Máxima Centrum is binnen Europa het grootste onderzoeks- en behandelcentrum voor kinderen met kanker. “De artsen die er werken komen uit alle regio’s in Nederland. En omdat het zorgpersoneel zo min mogelijk reisbewegingen maakt, brengt een deel van hen regelmatig de nacht bij ons door.”

Klimaatneutraal
Ondertussen gaat Star Lodge ook gewoon door met het realiseren van zijn missie: het meest groene en milieuvriendelijke hotel van Utrecht en omgeving zijn. Dat het hotel goed bezig is, bewijst het gouden certificaat dat Star Lodge Hotels deze maand ontving van Klimaatgerust

Deze certificering is onder meer te danken aan het installeren van 450 zonnepanelen. “Een mega-investering natuurlijk, maar het heeft er wel voor gezorgd dat we al twee jaar meer energie opwekken dan we verbruiken. We leveren dus terug aan het elektriciteitsnet.” 

En het blijft voor Star Lodge niet alleen bij een klimaatneutraal energieverbruik. Het hotel levert ook mooie prestaties op het gebied van recycling. Zo werkt Star Lodge samen met Fungi Factory. “Zij verzamelen ons koffiedik en gebruiken dat voor de kweek van oesterzwammen. Hiervan maken ze vervolgens vegetarische bitterballen die wij serveren in onze bar.” 
Ook de jam die Star Lodge Hotels bij het ontbijt serveert is gemaakt van producten die een nieuwe kans krijgen. “We kopen het in bij Twisted Jams. Hun producten zijn gemaakt van groenten en fruit dat vanwege het formaat of de vorm niet in de supermarkt ligt. Onder andere door er jam van te maken krijgt het fruit een tweede kans. Van het ontbijt blijft trouwens altijd wel wat over, daarvoor schakelen we Too Good To Go in.”

Toekomstplannen
Naast het uitrollen van nieuwe initiatieven en het realiseren van de groene missie van Star Lodge Hotels en City Center Lodge, bouwt Floris ook aan de toekomst. Op de tekentafel liggen op dit moment plannen voor een nieuw hotel dat vanaf 2024 gasten moet gaan verwelkomen. 

“Ook dat voelt dubbel, omdat je het ene moment collega’s teleur moet stellen en het andere moment aan tafel zit om nieuwe plannen uit te werken. Toch is het mooi om daarmee bezig te zijn in deze tijd. Even de knop omzetten en denken aan de betere tijden die ongetwijfeld gaan komen.” 
 

Deel jouw verhaal

Vind jij het ook leuk om jouw uitgebreide verhaal te delen? Wij vinden het heel interessant om van je te leren. Stuur hiervoor een kort mailtje naar marketing@nowjobs.nl, Nick neemt dan contact met je op.

account_circle

Marketing - 29 januari 2021