28 augustus 2020

Bijverdieners vertonen kunst en vliegwerk bij designhotel Star Lodge

Man bij designhotel Star Lodge

Met kunst en vliegwerk heeft hotelmanager Floris van Es van het Star Lodge hotel in Utrecht de afgelopen maanden doorstaan. Om maximaal flexibel te blijven heeft hij regelmatig NOWJOBS-bijverdieners ingezet om te helpen bij het ontbijt. Aan mede-horeca-ondernemers geeft hij de tip dat je juist in onzekere tijden als deze flexibel personeel goed kunt gebruiken. Wij spraken Floris over zijn ervaring met NOWJOBS.

Eerst even voorstellen.
Kun je ons wat meer vertellen over het Star Lodge Hotel? 

Zes jaar geleden is Star Lodge Hotels opengegaan als een 3-sterren eco-vriendelijk designhotel aan de Voorveldsepolder in Utrecht. De natuurlijke omgeving hebben we doorgevoerd naar het interieur van het hotel, en duurzaamheid en CO2-reductie vinden wij erg belangrijk.
Onze doelgroep is heel breed, van moeders die met dochters gaan shoppen tot zakelijke gasten die iedere week overnachten. Het is heel divers. Dat maakt het heel erg leuk, je merkt ook echt dat de gasten onderling prettig met elkaar omgaan. Daaraan merk je dat het een familiehotel is.

Voor wat voor klussen gebruiken jullie de NOWJOBS app?

We zijn een hotel garni, dus wij bieden alleen ontbijt aan. Van half maart tot aan half juni hebben we bijverdieners ingezet voor het serveren van ons roomservice-ontbijtpakket. En nu we het normale buffet weer hebben, halen bijverdieners de tafels af, zetten ze de boel in de vaatwasser en maken de keuken schoon.

Aan mede-horeca-ondernemers kan ik de tip geven dat je juist in onzekere tijden als deze flexibel personeel goed kunt gebruiken. Zij zijn natuurlijk altijd additioneel, want het liefst heb je een goede basis qua personeel. Maar ik kies op deze manier voor zekerheid. Dat werkt voor ons heel goed. Ik zet de shifts uit via web, daarna heb ik per app contact met het Success Team en met bijverdieners.

Hoe is dat contact verlopen?

Dat vind ik echt heel fijn, vooral het app-contact. Voor mijn functie heb ik veel telefonische afspraken en dan is tussendoor appen gewoon veel gemakkelijker. Het is heel fijn communiceren.

In de app staat duidelijk aangegeven of een bijverdiener past bij de shift die ik plaats. Past een bijverdiener minder goed, dan geeft het Success Team dat ook eerlijk aan. Gisteren reageerde er bijvoorbeeld een dame op een shift. Deze dame had al eerder gereageerd, maar komt niet altijd opdagen.

Ik werd gewaarschuwd dat ik haar beter niet kon accepteren, omdat de kans bestaat dat ze bij mij ook niet komt opdagen. Ik heb haar daarom afgewezen, maar dat doe ik echt aan de hand van het eerlijke advies van het Succes Team. Ik merk dat jullie eerlijkheid ook enorm belangrijk vinden.

Hebben wij jouw verwachtingen waargemaakt?

Eigenlijk is het heel simpel: ik verwachtte dat er medewerkers kwamen, en die kwamen er. Wat ik heel goed vind is dat als een bijverdiener voor het eerst solliciteert, ze gebeld worden door het Success Team voor een kennismakingsgesprek. Zo weet ik dat jullie op de hoogte zijn van de bijverdieners die via jullie app werken.

Ik zet de laatste tijd mijn shifts vrij lastminute op de app. Toch heb ik dan binnen drie uur iemand die solliciteert. Dat is heel fijn, daaraan merk je echt dat jullie kandidatenpoule steeds groter wordt. Ook zit er wat meer diversiteit in de bijverdieners die reageren. Voorheen was er steeds maar één die reageerde, nu heb ik de keuze uit meerdere mensen.

Wat ik ook fijn vind zijn de automatische berichtjes naar mijn favorietenpoule zodra ik een shift online heb gezet. Hierin stond: ik heb een lastminute aanvraag: kun je morgenochtend bij me komen helpen bij het ontbijt? Je merkt dat mensen zich echt aangesproken voelen als ze een berichtje krijgen. Omdat je via de chat zelf proactief mensen kunt benaderen, krijg ik zo sneller de mensen die ik zoek.

Wat vond je van de bijverdieners die bij jou hebben gewerkt?

Het zijn stuk voor stuk enthousiaste mensen die het leuk vinden om te werken in de horeca. Maar soms heb je gewoon geen match met iemand, of iemand niet met jou. Dat kan. Maar tot nu toe gaat dat eigenlijk altijd goed. Ik heb geen negatieve ervaringen met bijverdieners.

We hebben een vaste bijverdiener via jullie app, die jongen vindt het werk superleuk. Hij pakt gewoon twee shifts op een dag. Bij ons werkt hij de ochtendshift van 08:00 tot 12:00 uur, en dan pakt hij ergens anders nog een middagshift of een avondshift. Hij werkt dus gewoon 10 uur per dag!

Ik heb ook andere platforms getest. Hier kreeg ik niet zulke leuke aanmeldingen als bij NOWJOBS. Ik heb het idee dat er in de NOWJOBS-app meer mensen zitten die meer gericht zijn op het werken in de horeca. Daardoor kunnen ze het werk goed doen. Ik heb via een freelanceplatform één schoonmaakdame in ons andere hotel, die zet ik af en toe in. Maar ook daar is de spoeling dun. Je merkt dat het heel lastig is om de kwaliteit van de medewerkers te controleren.

Zit het succes hem in de app of in de bijverdieners?

Ja, toch echt de combinatie. De bijverdieners zijn tot nu toe top, maar jullie manier van communiceren maakt het bedrijf. Dat is wat ik superfijn vind. De app zelf gebruik ik eigenlijk alleen voor de chat, een shift aanmaken doe ik via mijn computer. Ik zet de shift in de planning via de desktop en daarna zie ik de reacties in de app binnen komen en handel het daar af.

Mis je bepaalde opties van de app als je via desktop werkt?

Nee, ik vind het echt prima zo. Ik heb daarnaast mijn telefoon altijd bij me. Het enige wat ik mis is dat er na 18:00 uur geen appcontact mogelijk is met het Success Team. Maar terwijl ik dit zeg vraag ik me af waarom ik dat ook alweer wilde? Want ik kan gewoon in de app contact hebben met de bijverdieners.

Het zou dus meer een surplus zijn als ik ‘s avonds ook appcontact kan hebben in drukke tijden. Bijvoorbeeld tot 20:00 of 21:00 uur. Vooral in de horeca stoppen we niet om half zes of zes uur. Het komt vooral omdat het zo fijn is dat je even snel een berichtje kunt sturen. Maar ik kan me ook voorstellen dat als mensen bijvoorbeeld planner zijn en van negen-tot-vijf werken, ze om 18:30 uur aan hun warme prak zitten. Als zij dan een appje krijgen, beantwoorden ze die liever morgenochtend om negen uur. Voor mij daarentegen werkt het dan goed om te appen. Misschien als jullie nog wat doorgroeien?

account_circle

Marketing - 28 augustus 2020